OPȚIONALE NOI PENTRU STUDIEREA ÎN ȘCOALĂ

0
102

7 noi opționale au fost incluse în oferta națională. Sunt discipline pentru care copiii/părinții vor putea opta, pentru a fi studiate la școală:

  • „Educație nutrițională”, clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar
  • „Educație prin minibaschet” și „Minihandbal – mișcare, joc și fairplay”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar
  • „Armonie și expresie corporală”, clasele a V-a – a VIII-a, învățământul gimnazial
  • „Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a, învățământul primar
  • „Muzică și dans”, clasele a V-a și a VI-a, învățământul gimnazial
  • „Aventura cunoașterii Universului”, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial
  1. Disciplina opțională de învăţământ EDUCAȚIE PRIN MINIBASCHET ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR, se organizează la clasele a III-a și a IV-a, în cadrul ariei curriculare Educație fizică, sport și sănătate. Minibaschetul este un joc cu mingea pentru copii, ce poate fi practicat în cadrul unităților de învățământ de către băieți și fete, în echipe mixte. Este un joc de baschet simplificat, ale cărui conținuturi sunt adaptate particularităților psiho-motrice ale elevilor (fete și băieți) cu vârsta cuprinsă între 8 – 11 ani. La nivelul elevilor din clasele a III-a și a IV-a, se acordă prioritate aspectelor ludice și experienței motrice specifice jocurilor cu obiecte (în cazul de față mingea de minibaschet), în timp ce corectitudinea execuțiilor tehnice și rezultatele sportive devin secundare.

Din punct de vedere fizic, practicarea minibaschetului favorizează dezvoltarea armonioasă a organismului. De asemenea, contribuie la creșterea imunității organismului, scăderea riscului de obezitate infantilă, menținerea și optimizarea stării de sănătate și formarea unui stil de viață sănătos.

Din punct de vedere motric, practicarea acestui joc favorizează dezvoltarea anduranței, vitezei, coordonării segmentare, orientării spațiale.

  1. Disciplina opțională Armonie și expresie corporală reprezintă o ofertă curriculară pentru învățământul gimnazial (clasele a V-a – a VIII-a).

Disciplina este prevăzută în planul-cadru de învățământ, în aria curriculară Educație fizică, sport și sănătate, având alocată 1 oră/săptămână, pe durata unui an școlar.

Armonia corporală reprezintă echilibrul funcțional și estetic al mișcărilor și posturii corpului uman, reflectând o integrare optimă între componentele biomecanice, fiziologice și psihologice ale individului.

Prin exerciții de dezvoltare a calităților motrice și de formarea unui repertoriu vast de deprinderi motrice, se poate îmbunătăți controlul mișcărilor și se pot preveni dezechilibrele posturale sau accidentările.

Expresia corporală nu este doar o manifestare motrică (estetică sau artistică), ci și un mijloc esențial de interacțiune socială, dezvoltare personală și explorare identitară.

  1.   Programa şcolară pentru disciplina opțională „Viitorii olimpioni” reprezintă o ofertă curriculară pentru clasa a IV-a, învăţământ primar, și este elaborată conform noului concept de proiectare curriculară centrat pe competențe.

Această disciplină opțională, din cadrul ariei curriculare Educație fizică, sport și sănătate, este prevăzută în planul-cadru de învățământ cu 1 oră/săptămână și are o structură similară programelor disciplinelor din trunchiul comun.

Strategiile didactice utilizate în lecții trebuie să conducă elevii la: selectarea informațiilor explicit formulate în diferite surse; înțelegerea, interpretarea și integrarea ideilor extrase din sursele utilizate; capacitatea de a construi înțelesuri dintr-o varietate de situații.

Elevii vor fi stimulaţi să întrebe, să intervină, să aibă iniţiativă, să exprime idei şi sentimente despre ceea ce învaţă, exersează sau creează. În desfășurarea activităților la această disciplină, este încurajată colaborarea cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român, cu Academia Olimpică Română, precum și cu federațiile sportive naționale.

  1. Disciplina opţională Muzică şi dans (expresie corporală, ritm și dinamism) a fost elaborată conform noului model de programă școlară centrată pe competențe și completează oferta curriculară pentru învățământul gimnazial, clasele a V-a și a VI-a.

Practicarea dansului favorizează menținerea și optimizarea stării de sănătate și dezvoltarea fizică armonioasă, contribuie la dezvoltarea capacității motrice a elevilor, oferind o alternativă valoroasă pentru recreere și refacerea capacității de efort intelectual, dar și pentru dezvoltarea simțului estetic și a echilibrului emoțional, prin petrecerea activă a timpului liber.

Dansul combină într-un mod plăcut mișcarea cu muzica și promovează comunicarea între partenerii/membrii grupului, fiindu-i recunoscut aportul la formarea deprinderilor sociale, de colaborare și lucru în grup, favorizând integrarea socială a practicanților.

  1. Disciplina opțională de învăţământ MINIHANDBAL – MIȘCARE, JOC ȘI FAIR-PLAY se organizează la clasele a IIIa și a IV-a.

Din punct de vedere fizic, practicarea minihandbalului ajută la antrenarea tuturor grupelor musculare, dezvoltarea anduranței, vitezei, creșterea imunității, prevenirea multor probleme de sănătate, adoptarea unei posturi corecte a corpului, menținerea unui stil de viață sănătos și scăderea riscului de obezitate infantilă.

De asemenea, practicarea minihandbalului contribuie la formarea unor trăsături morale și de caracter, a unei conduite oneste în orice situație, a spiritului de fair-play: respectarea adversarilor, regulilor de joc, deciziilor arbitrilor, publicului spectator și spiritului general de joc, acceptarea cu demnitate atât a înfrângerii, cât și a victoriei. Elevii vor putea să relaționeze mult mai ușor unii cu ceilalți, fără nicio discriminare, vor învăța ce înseamnă lucrul în echipă, devotamentul și toleranța, dar se vor și bucura de timpul petrecut împreună.

  1. Educație Nutrițională reprezintă o ofertă de curriculum la decizia elevului din oferta școlii pentru clasa pregătitoare, clasa I și a-II-a, din învățământul primar, având un buget de timp de 1 oră/săptămână.

În contextul creșterii alarmante a ratei obezității infantile și a incidenței bolilor cronice netransmisibile în rândul copiilor, însușirea și adoptarea obiceiurilor de stil de viață sănătos, încă din ciclul primar, devine din ce în ce mai importantă. Din păcate, România nu face excepție în acest sens, iar un raport disponibil online pe platforma Global Obesity Observatory ne indică un procent alarmant de 14,2% de copii cu obezitate, respectiv 17,5% cu supraponderalitate.

O alimentație echilibrată și rațională susține dezvoltarea masei osoase și musculare, funcționarea optimă a organelor și menținerea unui echilibru hormonal sănătos. Un alt aspect deosebit de important este impactul alimentației asupra funcțiilor cognitive. Prin intermediul programei de educație nutrițională, elevii pot învăța cum să facă alegeri alimentare care să sprijine atât sănătatea fizică, dar și sănătatea și performanța cognitivă.

  1. Programa școlară „Aventura cunoașterii Universului” reprezintă o ofertă curriculară pentru disciplină opțională cu caracter inter – și transdisciplinar, pentru învățământul gimnazial, proiectată pentru un buget de timp de o oră/săptămână pe parcursul a doi ani școlari.

Se consideră potrivit ca aplicarea acesteia să se facă la clasa a V-a și la clasa a VII-a, în funcție de particularitățile/specificul unității de învățământ și de nevoile de învățare, disponibilitatea și bugetul de timp ale elevilor.

Prezenta programă școlară opțională reprezintă un răspuns justificat ca urmare a unor nevoi, oportunități și direcții de dezvoltare curriculară după cum urmează: implicarea elevilor în activități de observare, investigare, analiză a unor procese și fenomene din universul apropiat și din spațiul cosmic, valorificând potențialul educației STIAM în formarea gândirii critice și diversificarea opțiunilor pentru o viitoare carieră; dezvoltarea la elevi a unor competențe generale și specifice care să stimuleze creativitatea, încrederea în sine, să încurajeze munca în echipă vizând astfel formarea competențelor cheie și atributelor prioritare, cuprinse în profilul de formare al absolventului la finalul învățământului gimnazial; pregătirea elevilor pentru pentru provocările lumii moderne, având în vedere ritmul rapid de inovare și dinamica pieței muncii; creșterea rolului inteligenței artificiale în transformarea lumii, în general, și a astronomiei și științelor spațiale, în particular.

Programele acestor opționale au fost aprobate și publicate în Monitorul Oficial. Sunt disponibile aici: https://rocnee.eu/…/curriculum-oriz/programe-scolare-front

#ROficial

Redactor: Geanina Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.