De aproape trei săptămâni școlile și-au închis porțile, iar elevii sunt nevoiți să învețe de acasă. Ceea ce trebuia să fie o scurtă vacanță a devenit pentru mulți o corvoadă.
Atât copiii, cât și cadrele didactice și părinții au trebuit să să se adapteze noilor condiții. Și școala a trebuit să se adapteze. Dascălii au mutat sălile de clasă în mediul virtual, pe whatsApp sau prin intermediul unor aplicații destinate învățării de la distanță.
Cu toate că profesorii și învățătorii s-au adaptat la noul mod de predare, aceștia recunosc că eficiența nu este aceiași cu cea din clasa de curs.
“Mi-am propus ca învățarea să continue, în pofida faptului că școala s-a închis, și elevii să parcurgă conținuturile prevăzute de programa școlară și planificate a fi parcurse în acestă perioadă”, ne-a spus Valentina Mateșică, invătatoare la Școala ‘Constantin Brâncoveanu’.
Cu toate că elevii sunt etuziasmați că lucrează împreună, și au activități, dascălii recunosc că această perioadă trebuie recuperată.
“Elevii au fost deosebit de receptivi. Imediat după ce am creat o clasă virtuală în Google Classsrom și au primit invitația mai bine de două treimi au accesat platforma, iar a doua zi în clasa virtuală erau 25 din 28 de elevi câți numără clasa. La lecțiile desfășurate cu ajutorul aplicației Zoom sunt prezenți zilnic 19-21 elevi. Prin aceste lecții nu se pot recupera în totalitate orele pierdute, întrucât nu participă toți elevii pentru că: nu au tablete, laptopuri sau acces la Internet, fiind mici nu au deprinderi de utilizare a TIC și nici unii părinți nu îi pot ajuta în acest sens, modul în care elevii își îndeplinesc sarcinile de lucru este greu, uneori imposibil de verificat de către învățător’, a completat învățătoarea.
La o altă clasă se predă pe Skype și What app, dar și în această situație eficiența nu o egalează pe cea de la clasă.
“Eficiența nu poate fi stabilită pentru că nu știu dacă sarcinile primite le-au realizat singuri sau au fost ajutați. Predarea cunoștințelor noi este mai greu de realizat pentru ca nu ai reacția copilului, astfel încât să îți poți adapta metodele la nevoile copilului”, ne-a spus Violeta Sterie, invățătoare la școala ‘Constantin Brâncoveanu’ Slatina.
În mediul rural, accesul la platformele on line este mult mai greoi, astfel că sarcina dascălilor este mai dificilă.
“Țin legătura cu părinții prin telefon, whatsapp sau facebook. Este important ca cei mici să fie conectați zilnic. Printre activitățile lor zilnice trebuie să existe și unele educative. Tendința celor mici în această perioadă este să credă că sunt în vacanță, un lucru greșit. Este foarte important să să repetăm ce am învățat până acum, ca adunci când vom reveni la școală să putem recupera timpul acesta. Copiii au sarcini de făcut, le-am recomandat unele carti pentru lectură, desene animate dar și unele muzee vitruale. Poate că în această perioadă nu pot ieși din case, dar pot călătorii cu puterea imaginației și a internetului”, ne-a declarat Daniela Dobre, învățătoare la școala gimnazială Brastavățu.
Încă de la începutul perioadei generate de COVID 19 , conducerea Inspectoratului școlar a recomandat cadrelor didactice să realizeze actitivități creativ-educative cu elevii.
“Nu putem spune că se recuperează în totalitate materia pierdută prin cursurile online. Ne dorim ca profesorii și elevii să fie susținuți și motivați să continue învățarea în măsura limitărilor de care cu toții suntem conștienți. Elevii care nu pot participa la orele online vor fi monitorizați de profesori cu mai multă atenție după ce se va reveni la școală, astfel încât să nu existe un decalaj între ei și ceilalți colegi. Nu controlăm în această perioadă cine face lecții online, câte lecții se fac, ci ne alăturăm demersurilor de a-i motiva, de a le pune la dispoziție cât mai multe resurse. Trebuie să le dăm profesorilor și elevilor încrederea că vom trece cu bine de această perioadă. Cel mai important acum este SĂ STEA ÎN CASĂ! VIAȚA ESTE CEA MAI IMPORTANTĂ!” a declarat pentru Ptv Oltenia, inspectorul general adjunct Victor Iacobescu.
Redactor: Georgeta Trusca