Pandemia aruncă în criză economia, iar micii antreprenori își văd afacerile ruinate.
Săptămâna trecută a fost suspendata activitatea de servire și consum a produselor alimentare și băuturilor, activitate organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice. Mai exact, restaurantele au fost închise. Unii patroni au găsit soluții pentru a nu pune lacătul pe afacerile lor. Cei mai mulți s-au orientat spre livrări la domiciliu.
Cei care au de suferit sunt cei mai noi pe piață și care nu aveau un renume în livrări la domiciliu.
„Întrucât restaurantul nostru nu era consacrat pentru lucrări la domiciliu, după primele zile în care am încercat să ne orientăm spre această nișă, am fost nevoiți să renunțăm pentru ca am realizat că lipsa de notorietate și neîncrederea populației nu ne vor permite să susținem activitatea”, a declarat pentru Ptv Oltenia, managerul restaurantului Colloquia, Daniel Sandu.
Din aceste decizii nu au avut de suferit doar patronii, ci și angajații care au intrat în șomaj.
„Am fost nevoiți să închidem complet restaurantul, optând să renunțam la angajații cu contract individual de muncă pe perioadă determinată. Pentru angajații permanenți, am ales soluția șomajului tehnic. Date fiind marjele de profit din acest sector și perioada scurtă de la înființare și până la apariția acestei situații de forță majoră, nu am acumulat rezerve care să ne permită plata angajaților, chiar și în șomaj tehnic, pentru o perioadă îndelungată de timp. Ca atare, speram și noi, ca toți antreprenorii din acest sector și nu numai, în intervenția energică și imediată a statului român”, a completat antreprenorul.
În cazul în care situația va fi pe o perioadă mai lungă de timp, acesta ia în calcul reorientarea. Patronii au fost nevoiți să își închidă afacerile, iar stocurile erau făcute deja.
„Totuși, încercăm să ne reorientăm rapid către comerțul cu amănuntul de bunuri de larg consum desfășurat cu precădere prin livrări la domiciliu” , a conchis Daniel Sandu.
Măsurile de interdicție au lovit și restaurantele în care erau organizate evenimente ce presupuneau participarea a peste 100 de persoane. Unii au putut reprograma evenimentele ce urmau să aibă loc în luna mai, în toamnă sau pentru anul viitor.
„Am mutat unele nunți din mai în septembrie, asta în speranța că în iunie vom putea deschide. Am avut și nunți pentru care nu am mai avut când să le mutăm anul acesta, așa că au fost reprogramate în 2021. Avem pierderi foarte mari, dar sperăm că această perioadă să fie cât mai scurtă. Cu cât vom sta mai puțin închiși cu atât ne vom putea reveni mai repede”, ne-a spus un alt patron de restaurant.
În acest moment, în Olt, numărul persoanelor monitorizate a ajuns la 2122 persoane, dintre care carantinate 87, izolate la domiciliu 1305, autoizolate 730, iar diagnosticați cu COVID 19, 3 persoane.
Redactor: Georgeta Trusca