Ordonanța de urgență nr. 84/2025 aduce schimbări importante care afectează în mod direct și personalul din sănătate:
- Se amână obligația pensionării personalului contractual care a împlinit vârsta standard până la data de 31.12.2026.
- Se introduce în Legea 95/2006 obligația plății asistentului-șef la nivelul salariului de bază al asistenului medical principal cu studii superioare, majorat cu 20%.
- Posturile care sunt blocate pentru ocuparea prin concurs sau examen în instituțiile din subordinea MS sau a UAT-urilor pot fi deblocate prin memorandum.
- Condițiile pentru prestarea muncii în ambulatoriu de către medici sunt modificate.
Amânarea pensionării
OUG 9/2025 a introdus obligativitatea ca personalului contractual plătit din fonduri publice pentru care a fost emisă decizia de pensionare, să-i înceteze de drept raportul de muncă. Nu mai exista posibilitatea prelungirii.
OUG nr. 84/2025 a prelungit termenul până la 31 decembrie 2026.
Plata asistentului -șef
SANITAS a obținut reevaluarea funcției de asistent medical-șef.
În urma negocierilor cu Ministerul Sănătății, Federația Sanitas a obținut ca în spitalele publice să fie recunoscută funcția de asistent medical-șef ca funcție de conducere.
La nivel național exista o problemă de plată a asistenului-șef în unitățile sanitare, mai ales ca urmare a controalelor Curții de conturi. Nu exista o practică unitară.
OUG 84/2025 precizează că funcția de asistent medical șef va putea fi ocupată atât de asistenți medicali, cât și de moașe, cu o vechime de cel puțin 5 ani în acea profesie. Salariul de bază se stabilește la nivelul salariului de bază al asistenului medical principal cu studii superioare, majorat cu 20%, așa cum era și până acum, dar avem o formulare mai clară.
Posturile blocate
OUG 84/2025 a introdus mai multe derogări pentru personalul din sistemul sanitar pentru anul 2026:
– Rezidenții și cei care vor susține concursuri sau examene pentru integrare clinică nu vor fi afectați. Dacă studentul participă la concursul de rezidențiat, ia un loc într-un spital, atunci pe acesta îl va ocupa fără îndoială.
– Pot fi aprobate memorandumuri, în ședința de guvern, pentru ocuparea posturilor vacante din sistemul sanitar.
Obligația medicilor de a presta muncă în ambulatoriul integrat
OUG 84/2025 a modificat prevederile Legii 163/2025, eliminând orice sancțiune. În consecință, începând de astăzi:
– Medicii, cu excepţia şefilor de secţie, care acordă servicii medicale într-o/într-un secţie/compartiment dintr-un spital public, au obligaţia de a desfăşura activitate în ambulatoriul integrat al spitalului, în cadrul normei lunare de lucru, conform graficului stabilit de managerul spitalului, la propunerea medicului – şef de secţie sau a medicului coordonator, după caz.
Redactor: Geanina Lupu




