UE vrea infrastructura si vehicule mai sigure

0
23

Pentru a îmbunătăți siguranța rutieră și calitatea aerului în întreaga UE, Comisia propune o revizuire cuprinzătoare a normelor UE privind siguranța rutieră și înmatricularea vehiculelor.

Noile norme vor ține seama de prezența tot mai mare a vehiculelor electrice și se vor adapta la tehnologiile emergente. Acestea vor introduce inspecții consolidate, inclusiv inspecții tehnice periodice pentru vehiculele electrice și sistemele avansate de asistență a conducătorului auto, inspecții anuale pentru autoturismele și camionetele mai vechi și metode avansate de testare a emisiilor pentru a detecta vehiculele cu emisii ridicate în vederea reducerii poluării cu particule fine. În plus, Comisia propune introducerea certificatelor digitale de înmatriculare și de testare periodică a vehiculelor, simplificarea schimbului transfrontalier de date și protejarea cetățenilor împotriva activităților frauduloase, cum ar fi manipularea frauduloasă a odometrelor. De asemenea, inspecțiile tehnice periodice vor fi facilitate pentru persoanele care locuiesc temporar într-o altă țară din UE.

Modificările propuse reflectă angajamentul UE față de o mobilitate sigură și durabilă, asigurând în același timp libera circulație a persoanelor și a mărfurilor. Între 2026 și 2050, se estimează că aceste propuneri vor salva aproximativ 7 000 de vieți și vor preveni aproximativ 65 000 de vătămări grave.

În acest scop, Comisia propune revizuirea a trei directive: privind inspecția tehnică periodică (ITP) a vehiculelor, documentele de înmatriculare a vehiculelor și controlul tehnic în trafic (RSI) al vehiculelor comerciale.

Provocările vehiculelor nesigure și în curs de îmbătrânire

Propunerea de astăzi vizează vehiculele nesigure, care contribuie la accidente, decese și vătămări corporale. Normele actuale, actualizate ultima dată în 2014, trebuie să țină pasul cu progresele tehnologice, cum ar fi sistemele de asistență pentru conducătorii auto și prezența tot mai mare a vehiculelor electrice pe șosele. În plus, vehiculele foarte poluante și zgomotoase, deși relativ puține la număr, sunt responsabile pentru o proporție disproporționată de emisii nocive. Normele actuale nu abordează în mod suficient poluarea aerului și zgomotul.

Parcul de vehicule învechite crește, de asemenea, riscul de fraudare a odometrelor (și anume, întoarcerea odometrelor pentru a face ca vehiculele să pară că au un kilometraj mai mic decât acestea). Combaterea acestei fraude necesită norme actualizate. Procedurile învechite și neutilizarea tehnologiei moderne împiedică asigurarea respectării legislației și cooperarea transfrontalieră.

Elementele-cheie ale noilor norme

Printre măsurile propuse astăzi se numără următoarele:

  • Adaptarea încercărilor la vehiculele noi: Inspecții tehnice periodice pentru vehiculele electrice și noi încercări pentru sistemele electronice de siguranță, inclusiv încercarea integrității software-ului sistemelor relevante pentru siguranță și emisii.
  • Încercări noi privind emisiile: Detectarea vehiculelor cu emisii ridicate, inclusiv a celor falsificate, utilizând metode avansate pentru particule ultrafine și NOx.
  • Combaterea fraudei: Înregistrarea citirilor odometrului în bazele de date naționale pentru schimbul transfrontalier al istoricului odometrului.
  • Inspecții anuale: Pentru autoturisme și camionete mai vechi de zece ani.
  • Digitalizarea: Eliberarea certificatelor electronice de înmatriculare și de inspecție periodică a vehiculelor și schimbul de date prin intermediul unei platforme comune pentru simplificarea proceselor administrative.
  • Recunoașterea reciprocă a certificatelor de inspecție tehnică periodică: Asigurarea recunoașterii transfrontaliere a inspecțiilor tehnice periodice efectuate într-un alt stat membru pentru autoturisme timp de șase luni.
  • Îmbunătățirea guvernanței datelor: Simplificarea accesului centrelor de inspecție la datele tehnice ale vehiculelor.

Etapele următoare

Propunerile vor fi examinate de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.

După aprobare, Comisia va pregăti actele delegate și actele de punere în aplicare necesare pentru anumite aspecte ale punerii în aplicare a normelor.

Contextul

În cadrul său de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, Comisia și-a reafirmat angajamentul față de obiectivul său ambițios de a avea aproape zero decese și zero vătămări grave pe drumurile din UE până în 2050 („Viziunea zero”) și de a reduce decesele și vătămările grave cu 50 % până în 2030. Propunerile de astăzi vor contribui la atingerea acestor obiective și au fost anunțate în Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă a Comisiei din 2020.

Comisia a publicat cele mai recente cifre privind siguranța rutieră în martie 2025, care arată că numărul deceselor se reduce treptat în întreaga UE, dar progresele rămân prea lente.

Redactor: Geanina Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.